Alla inlägg den 16 april 2012

Av Gustav Killander - 16 april 2012 19:42

I lördags var det dags för det första motionsloppet på racer. Min tanke var framförallt att testa formen och kanske lära mig något om att cykla tillsammans med andra. Dagen började med strålande solsken men det var kallt innan loppet började. Det var inte skönt att stå still i skuggan med tunna cykelkläder.


Starten gick klockan 10:00 och en klunga på ca 130 cyklister rullade iväg samtidigt. Som väntat var majoriteten betydligt snabbare än jag, men jag kände mig stark i början och körde om många i de inledande uppförsbackarna. Därefter blev det snabbt glest och många körde ifrån mig. Jag provade att ligga på rulle bakom några av de långsammare cyklisterna men tröttnade snart och provade lyckan på egen hand. Det gick bra i någon mil innan vägen svängde rakt in i vinden. Då fick jag kämpa ordentligt innan ett par i medelåldern körde ikapp och förbi. Jag bestämde mig för att försöka hålla deras tempo och blev genast varse den enorma skillnaden att ha en rygg att ligga bakom. De höll ett perfekt tempo och de efterföjande fyra milen var en ren fröjd att cykla. Vi stannade och drack saft och åt bulle vid de två depåerna och jag hade en hyfsat behaglig tur.


När vi passerat Borensberg andra gången provade jag att höja tempot och körde ifrån mina kamrater. Det var tungt och jag hade dåligt med kraft, speciellt i uppförbackarna då jag kände mig helt utmattad. Jag lyckades dock hålla i till slutet och gled i mål efter 2 timmar och 27 minuter. Snitthastigheten om man räknar bort fikastoppen blev 26 km/h, betydligt fortare än jag vågat hoppas. Ett klart lyckat första försök i "tävlingssammanhang".

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards