Alla inlägg under mars 2012

Av Gustav Killander - 31 mars 2012 12:00

I onsdags var jag och gjorde en BG-fit hos Björn på cykloteket. Min tanke var framförallt att bli av med en obehaglig känsla/smärta på insidan av mitt högra knä. Några månader inne på trainer har uppenbarligen inte varit tillräcklig förberedelse för längre turer utomhus.


Det hela började med en kort intervju om mina ambitioner, träningsvolym och skadehistorik. Sedan gick vi över till några olika tester av styrka och rörlighet innan det blev dags att hoppa på cykeln. Det första uppenbara "felet" var sadelhöjden - jag satt väldigt lågt. Efter en höjning kändes en omedelbar förbättring av kraften i tramptagen och en skönare känsla i knäna när benen kunde sträckas ut längre. Vi gick raskt vidare till sittställningen och längden fram till styret. Styrstammen visade sig vara för lång, trots att jag redan köpt en kortare styrstam på cyklotekets inrådan för tre månader sedan. Som tur var slapp jag betala för bytet den här gången. Den sista delen var att kolla min knäns rörelser i sidled. Det verkade se hyfsat ut men det slutade med att jag bytte sula och fick ett par inlägg i skorna. Skorna kändes betydligt mer stabila efteråt men känslan i knäna var ungefär densamma. 


Var det värt 1800 spänn? Jag hade googlat lite innan för att få en uppfattning om vad det hela handlade om. Av specialized, som utvecklat konceptet, fick jag intrycket att det skulle ganska flashigt i form av videoinspelningar och datoranalyser. Så var det inte i verkligheten, även om Björn var väldigt noggrann med att mäta vinklar, längder och andra mått. Jag fick ett väldigt professionellt bemötande och även de ganska små justeringarna som gjordes på cykeln gjorde stor skillnad i känsla. Som nybörjare på cykel är det ett stort plus att veta hur det ska kännas när inställningarna är mer korrekta, så på det hela taget är jag nöjd. 


Jag har ännu inte hunnit köra längre än ett par kilometer, men imorgon blir det ett 2-timmarspass. Det ska bli mycket intressant att se om den irriterande knäsmärtan inte uppstår, så att jag kan börja träna mera konsekvent igen. 


De förändringar som gjordes på cykeln var:

Sadeln höjdes från 69 till 70,5 cm och flyttades bak 1 cm

Styrstammen byttes från 100mm till 80mm

Skorna fick nya sulor och varus-inlägg (vad nu det betyder)




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards